20 iulie 2012


O poveste de succes 

              O cultură organizațională puternică motivează permanent angajații să își desfășoare activitatea în mod profesional și să rămână loiali companiei a cărei structură organizațională fiind caracterizată prin partajare, colaborare, conectare la schimbările mediului extern și atmosferă plăcută la locul de muncă, trăsături care pot asigura performanța organizației. Un exemplu de structură organizațională de succes este lanțul de magazine Wal-Mart:

O poveste de succes - Sam Walton și Cultura Wal-Mart


       O mare parte din succesul Wal-Mart se datorează culturii pe care fondatorul său, Sam Walton (martie 1918 – aprilie 1992), a dezvoltat-o în cadrul companiei. Domnului Walton îi păsa de angajații săi și a dorit ca toți managerii şi lucrătorii să aibă o abordare participativă la locul de muncă şi să se dedice în totalitate obiectivului principal al Wal-Mart, obiectiv pe care l-a definit ca fiind satisfacția totală a clientului. Pentru a-și motiva angajaţii, Walton a creat o cultură axată pe un feedback continuu în ceea ce privește performanțele angajaților de pe toate nivelele și performanța companiei. Oamenii erau numiți ”asociați” nu salariați și aproape toți managerii la insistența sa purtau nasturi pe care scria ”Nouă ne pasă de oamenii noștri”.
        O altă caracteristică a domnului Walton era faptul că acesta asculta doleanțele angajaților săi ”Soluția este să te duci în magazin și să asculți ce au zis asociații. Este extrem de important ca toată lumea să fie implicată. Cele mai bune idei provin de la vânzători și de la băieții care așează marfa pe raft”.
         Poveștile despre Walton au devenit celebre. The Wall Street Journal scria: ”Domnul Walton nu a putu dormi acum câteva săptămâni. S-a sculat și a cumpărat patru duzini de gogoși de la o patiserie deschisă toată noaptea. La ora două și jumătate dimineața, s-a dus cu ele la un centru de distribuție și a stat de vorbă cu muncitorii de pe platforma de încărcare.   Drept rezultat, a descoperit că mai era nevoie de două cabine de duș în acea locație”. Ideea uimitoare nu este povestea în sine: orice persoană dintr-o întreprindere mică îți poate relata zeci de povești similare. Noutatea surprinzătoare este că unul dintre principalii lideri manifestă o astfel de formă adânc înrădăcinată de grijă față de oameni într-o companie care la acea vreme (anii `80) avea o cifră de afaceri de 2 miliarde de dolari. (Peters and Waterman Jr., 2011)
            Walton în persoană obișnuia să viziteze în fiecare an toate magazinele (la acea vreme în număr de 330) încă din anii 1962. Acesta a folosit valori culturale puternice şi norme care să îl ajute la încurajarea angajaţilor săi să adere la obiectivul său de satisfacţie totală a clienţilor. Unele norme erau simple, cum ar fi întâmpinarea clienţilor şi contactul vizual cu aceștia. Altele au fost mai complicate, cum ar fi să răspundă cererilor clienților în ziua în care plângerile au fost făcute. El a folosit, de asemenea, povesti pentru a sublinia preocuparea Wal-Mart pentru clienţii săi. (Delta Publishing Company, 2006)
        În prezent Wal-Mart este cea mai mare companie din domeniul comerțului cu amănuntul la nivel mondial și pe locul 16 în lume, după cifra de afaceri, conform listei Forbes Global (www.forbes.com, 2012).

      
            Bibliografie:

  1. Delta Publishing Company (2006) Understanding and managing organisational behavior, Delta Publishing.
  2. Peters, T.J. și Waterman Jr., R.H. (2011) În căutarea excelenței, București: MeteorPress.
  3. www.forbes.com (2012), 18 Apr, [Online], Disponibil la: "http://www.forbes.com/ global2000/"\l"p_2_s_a0_All%20industries_All%20countries_All%20states_." [25 Apr 2012].


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu