21 iunie 2012


Formarea culturii organizaționale



          După cum sugerează Edgar Schein în celebra sa lucrare The Role of the Founder in Creating Organizational Culture (1988), cultura organizațională este creată de către fondatorul organizației (întreprinzătorul inițial) sub a cărui influență continuă să își desfășoare activitatea. De cele mai multe ori acesta are o viziune cu privire la realizarea unui produs sau a unui serviciu a cărui traiectorie financiară, după cum ne relatează Steve Jobs despre performanța firmei Apple Inc., se dovedește a fi incalculabilă: ”la început ne-am dorit să realizăm un computer pentru oamenii obișnuiți și am reușit dincolo de cele mai îndrăznețe vise ale noastre.”(Steve Jobs: An Extraordinary Career, 2011).
        În procesul de formare a culturii organizaționale fondatorul are un impact major asupra modului în care grupul de angajați rezolvă problemele interne și externe, în timp ce cultura organizațională continuă să faciliteze o transpunere mai amplă a personalității, trăsăturilor și experiențelor anterioare ale acestuia precum și a viziunii lui despre companie, relații și natură umană etc. (Schein, 1995) .
             Această legătură dintre fondator și cultura organizațională este imediat vizibilă în cadrul IMM-urilor. Natalie Haywood, întreprinzătoarea care a pus bazele cafe-barului Leaf din centrul Liverpool-ului, a declarat: ”Cultura organizațională s-a format dinăuntrul meu….. Cred că este esențial să conduci prin exemplu. Am reușit să creez și să dezvolt o cultură deschisă, relaxată și creativă, în care oamenii simt că fac parte din familia Leaf. Am încurajat crearea unui mediu în care discuțiile, ideile și colaborarea sunt esențiale”. Pentru Natalie Haywood, atenția acordată cultivării unui mediu familiar a reprezentat baza succesului, Leaf fiind desemnat drept cel mai bun start-up al anului 2010 în Marea Britanie (www.thisisleaf.co.uk, 2012).
          Valorile fondatorilor pot continua să conducă sau să altereze cultura unei organizaţii chiar şi după dispariția acestora. De exemplu, Ray Kroc a fondat lanțul de restaurante McDonald’s având la bază valorile de mâncare bună, la un preț bun, servită într-un mediu curat, orientat către familie – valori culturale care persistă şi astăzi în accepțiunea publicului larg pentru care alte neajunsuri (ex. valoare nutrițională, impersonalitatea mediului, calitatea ingredientelor, hrana sintetică) nu sunt o problemă.



          Bibliografie
  1. Jobs, S. (2011) Steve Jobs: An Extraordinary Career, [Online], Disponibil la: http://www.entrepreneur.com/article/197538 [10 Apr 2012]
  2. Schein, E. (1995) 'The Role of the Founder in Creating Organizational Culture 1983', FAMILY BUSINESS REVIEW, vol. 8, no. 3, pp. 221-238.
  3. www.thisisleaf.co.uk (2012), [Online]. [12 Apr 2012]

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu